Szervezés

 Az ember akkor tud kifele fókuszálni, a külvilágban hatékonyan tevékenykedni, befolyással lenni a világ folyására, ha belül, az otthonában, a saját életében általában minden rendben van. Ezt elérni egyre nehezebb, mert nagyon úgy tűnik, hogy minden és mindenki arra hajt, hogy ellehetetlenítse az ember életét. Kezdve a szolgáltatóktól, amelyek állandóan a nyakunkba ontják a tennivalókat, ha annyit akarsz fizetni, amennyit használsz a közművektől, akkor havi szinten jelentened kell a mérőóra állást. Ha kényelmi és egyéb megfontolásból az átalánydíj mellett döntesz, akkor nem győzöd ellenőrizni, hogy hol tartasz vele, nem beszélve arról a meglepetésről, amit a végszámla okozhat és akkor megint neked kell menned utána, hogy jogtalanul ne húzzanak le. Nem beszélve az állandó fejlesztésekről, amelyek által nem hogy könnyebb, hanem nehezebb lesz minden, állandóan valami új felület, új technológia használatát kell megtanulni, mindig van valami, ami nem működik vagy nem úgy, ahogy kell, nem lehet semmit megszokni. Közben meg kell felelni a folyamatosan változó jogszabályoknak, mindig van valami adategyeztetés, amivel dolga van az embernek.

Már külön füzetet tart fenn az ember a különböző jelszavaknak. Ezen felül is gondot kell fordítanod arra, hogy a saját eszközeid a legjobb állapotban legyenek, ez folyamatos odafigyelést, karbantartást igényel. A pénzügyeidet is napi szinten figyelemmel kell kísérned, nem tudod havi egy alkalommal letudni és kész. A napi dolgok közé tartozik a takarítás, a főzés, a gyereknevelés, a kutyák, a macskák, az autó. S ekkor még nem is beszéltem a váratlan dolgokról, a szolgáltatások, az orvosok, eléréséről, nyilvántartásáról, jól ápoltnak és igényesnek kell lenned, a lakást is karban kell tartani, szervezni a szükséges felújításokat. Ha semmi nagyon nagy dolog nem történik, akkor is tele van tűzdelve az ember napja egy csomó apró-cseprő és sokszor bosszantó dologgal, amivel mindig foglalkozni kell. Nincs olyan, hogy két hétre elvonulsz pihenni és nem foglalkozol semmivel.

Éppen most gondoltam végig én is, hogy igazából nem történik semmi nagy dolog, senki nem jár állandó jelleggel az ember nyakára, senki nem kér nagy dolgot vagy sok időt, viszont ha összességében nézzük a dolgokat, ezek összeadódnak és gyakorlatilag arról szól az élet, hogy az ember állandóan rendelkezésre áll valamilyen szempontból. Mindig résen és naprakésznek kell lenni. Ezt a sok mindent nagyon nehéz folyamatosan szem előtt tartani ráadásul úgy, hogy az ember lehetőleg ne bolonduljon bele. Valahogy meg kell szervezni, hogy mindez fennakadások nélkül működjön és ehhez több kell, mint egy határidőnapló, amiben rögzítesz néhány találkozót.

Alapos átgondolást, tervezést, szervezést, sokszor komplett stratégiát igényel, hogy az ember lehetőleg semmit se felejtsen el. Azon már régen túl vagyunk, hogy foglalkozunk a dolgokkal, ahogy jönnek egymás után.

Ahogy elnézem, mindenki próbálja megtalálni a maga megoldásait, ezért nem is gondolkodom olyanban, hogy naptárterveket vagy háztartási költségtervezőt készítsek, vagy ajánljak, hiszen mindenki a maga rendszerét tudja a legjobban követni.

Inkább rendszerekben gondolkodom. 

Nálunk az egész szervezés alapja a pénzügyi terv, amit egy évre előre elkészítünk havi bontásban. Minden évre tervezünk valamilyen projektet is (nyaralás, festés, tanfolyamok, új bútor, kert, kerítés stb.) és ezekre külön keretet hozunk létre. Emellett a minden évben esedékes kiadásokra is különítünk el (szerviz, állatorvos, vírusirtók stb.), hogy minél kevesebb váratlan kiadásunk legyen. Persze ettől még vannak, ha pedig mégsem, akkor az a vésztartalékot növeli. Ezen felül persze gondolni kell a közép- és hosszútávú tervekre is, amiket szintén le lehet (és szerintem kell is) bontani havi szintű költségekre. Erre én Excel táblázatot használok, ami arra is jó, hogy különböző kimutatásokra, átlaglásokra képes.

A  tennivalók vezetéséhez és tervezéséhez határidőnaplót használok. Tudom, hogy erre is vannak különböző virtuális megoldások, amik egyre profibbak, már a random dolgokat is bele lehet írni hasonlóan egy jegyzetfüzethez. Igazából mindegy, hogy ki mit használ, az a fontos, hogy lehetőleg naprakész legyen. A virtuális megoldások előnye, hogy figyelmeztetést is tud küldeni, ha az embernek dolga van. Egyelőre ezt nem igénylem, viszont kétségtelen, hogy a határidőnaplóm mindig velem van. Ezt is hasonlóan használom a pénzügyi tervhez, egy évre előre tervezem, amiről tudom, hogy mikor esedékes és ezt elvégzem havi, heti és akár napi szinten is. De a határidőnapló tartalmazza a projektterveket, a befektetéseket, természetesen a találkozókat, a megbeszéléseket, az időpontokat, a szabadság- és ünnepi terveket, a tennivalókat, de még a heti étrendet is.

A határidőnapló tartalmaz még egy címjegyzéket/telefonos listát, ami a kapcsolati hálómban található emberek elérhetőségeit tartalmazza. Mivel ezt nem szándékozom minden évben átírni, ezért gyűrűs naptárat használok, csak a naptárrészt cserélem évente. Hasznos rész ez, mert nem csak a címek, e-mailek és telefonszámok vannak nyilvántartva benne, hanem többszörös elérhetőségek, nyitvatartási idők, jelszavak, hivatkozások és egyéb adatok is, amiket egyelőre egyik virtuális címjegyzék sem képes teljes körűen kezelni és ha képes lenne, sem bíznám rá. Tudom, hogy a felhőbe mentés nagyon megkönnyíti az ember dolgát adatok esetén, én is élvezem ennek az előnyeit, de az is előfordult, hogy amikor készüléket váltottam, az adatok egy része elveszett és ez meg tudott történni akkor is, ha készüléket nem, csak szolgáltatót váltottam. Szóval a magam részéről úgy döntöttem, hogy ezeknek az adatoknak meg kell lenniük olyan formában is, ami nincs kiszolgáltatva a "technika ördögének".

Megjegyzések

Népszerű bejegyzések